2025.08.30. 15:14

Mindegy, hogy ki vezeti a kampánystábot, ha az Orbán-kép megdől

Mindegy, hogy ki vezeti a kampánystábot, ha az Orbán-kép megdől

Orbán Viktor változtatásokat eszközölt kampánycsapatában, ezek közül a legfontosabb, hogy a 2004 óta a stáb élén álló Gyürk András – a Szabad Európa információi szerint – közös megegyezéssel hátrébb lépett, átadva helyét Orbán Balázsnak. Ezzel a miniszterelnök is jelezte: új eszközökre van szükség. Ugyanakkor, ha hihetünk Kerényi György értesüléseinek, az új stratégia nem különbözik lényegesen a korábbiaktól.

A legfontosabb kérdés az, hogy valóban „a fejétől bűzlött-e a hal” a kormánypárti kampánystábban. Egyértelműen látszott, hogy Gyürk nem tudott megfelelő választ adni a felmerülő problémákra: a romló gazdasági helyzetre, a félresikerült „jó hír” és „repülőrajt” kampányokra, valamint Magyar Péter térnyerésére. Olyan helyzet alakult ki, amelyre a veterán kampányszakember sem tudott érdemi választ adni. Bevetette megszokott módszereit, majd közölte: tudásának keretei eddig terjednek, ő ennyit tudott hozzátenni az ügyhöz.

Tekintettel arra, hogy a kormánypártok hátránya továbbra is kétszámjegyű a Tiszával szemben, Orbán is felismerte: tartalmi problémák vannak. Ezért bízta meg azzal az Orbán Balázzsal, aki eddig is fontos politikai stratégája volt. A döntés elsőre furcsának tűnhet, ám van mögötte logika: Orbán Balázs jól rálát Trump csapatára és a teljes „Make America Great Again” mozgalomra. Márpedig Trump 2016-ban és 2024-ben is egy eleinte vesztesnek tűnő kampányt tudott győzelemre vinni.

Orbán Viktor podcast-turnéja is mutatja, hogy igyekszik ellesni azokat a trükköket, amelyeket a régi-új amerikai elnök alkalmazott. Trump ellenzékből, egy könnyen támadható elnököt kritizálva szólalt meg, míg Orbán kormányfőként próbálja magát ellenzékinek beállítani – miközben a közhangulat romlik, és a kampány központi kérdésévé a kormányzóképesség vált.

Újdonság viszont, hogy a Fidesz elkezdett szakpolitikai kérdésekben is támadni. Már júliusban is próbálták felépíteni azt a narratívát, hogy a Tisza az adónövelés, míg a Fidesz az adócsökkentés és a kedvezmények pártja. Ezzel újraindult a kampány klasszikus fejezete: a „harc a középosztályért”. Most azonban nemcsak a párt vezetőjét támadják személyében, hanem egy állítólagos belső dokumentumra hivatkoznak, amely szerint a Tisza többkulcsos adórendszert vezetne be 15, 22 és 33%-os kulcsokkal.

Ehhez gyorsan kerestek egy jól használható mondatot, jelen esetben Tarr Zoltán szavait a közbeszéd állapotáról, majd beindult a kampánydömping: fideszes politikusok sora posztolja a közösségi médiában, mit jelentene a „Tisza-adó” egyes szakmák számára. Ezzel a kormánypárt lépéskényszerbe hozta a Tisza elnökét, aki válaszul nyilvánosságra hozta a párt tervezett adópolitikáját.

Az új kampánystáb legnagyobb kihívása azonban Hatvanpuszta és az ahhoz kapcsolódó ügyek kezelése. Hadházy Ákos, aki évek óta dolgozik a birtok feltárásán, most már egy kvázi ellene elkövetett merényletet is felmutathat, hiszen még ha valószínűtlen is, hogy valóban felborították volna autóját, a szándék akkor is nyilvánvaló.

Mivel a miniszterelnök egyre kevésbé tudja letagadni, hogy a birtok személyes tulajdona, az ehhez hasonló esetek nem férnek bele. Különösen nem, mert az új kommunikációs irány az „egyszerű ember”, a fapadossal utazó Orbán Viktor imázsát építené – a luxizás ellenében. Ez a karakter klasszikus: a kívülálló, aki a „mocsáron” kívülről, nyersen szól a választókhoz.

Természetesen a magángépes utazások és jachtozások sem férnek bele ebbe a képbe, de ezekre még könnyebb kommunikációs választ találni, mint egy több milliárd forintot érő uradalmi birtokra. Meglátásom szerint ez egy olyan kép, amely már ráragadt a miniszterelnökre, és a romló gazdasági helyzet csak tovább nehezíti, hogy ezt a luxusimázst lekaparják róla. Ha ezen nem tudnak változtatni, az végérvényesen romba döntheti az „orbáni karaktert”. Akkor pedig mindegy lesz, ki vezeti a kampánystábot.

Fotó: Miniszterelnöki Kabinetiroda/Benko Vivien Cher
 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Hirdetés
Kapcsolódó tartalmak