Valahogy idén elmaradt az Elkxrtuk…
Idén már sem az állampárti közmédiában, sem a kormánypárti TV2-ben nem vetítették le újra az Elkxrtuk című filmet, pedig szeptember 17-e és október 23-a is jó alkalom lehetett volna rá. Amióta Magyar Péter feltűnt a politikában, a Dobrev Klárára lejáratására készült fideszes kultuszfilm elég "rosszul öregedett" - írja véleménycikkében Timár Gábor.
2021 őszének nagy rendszerpárti imázsfilmje volt az Elkxrtuk, 2006 őszének sztorija – nyilván fideszes szemüveggel, de azért bőven valóságmagokkal is. Tolták is ezerrel, hisz az ellenzéki előválasztás egyik esélyesére, Dobrev Klárára volt „kihegyezve” a dolog, talán jobban, mint a címadóra, az öszödi beszédet elmondó Gyurcsányra. Aztán MZP lett a jelölt, aki, hát hogy is mondjam, igaz, hogy máshogy, és igaz, hogy az ellenzék komoly részének, és benne Gyurcsánynak aktív közreműködésével, de mit szépítsük, elkxrta.
Most viszont nem látom a filmet, sem a köztévén, sem a narancsos médiában, pedig a szeptember 17, de akár az október 23 is, kínálna ehhez alkalmat, ha épp évfordulót épp nem is kereket. Csak nem azért, mert „rosszul öregszik” a film, kicsit sok a most már két- vagy akár egyértelmű áthallás?
„Apám egyszer azt mondta, a világon kétféle ember él: vannak, akik adnak, és vannak, akik elvesznek” – ez az első mondat. Ahogy akkor is voltak, akik elvettek – a film kb. erről szól: pénzt, becsületet, szabadságot – de azért van ma már más, akire, akikre gondolni lehet, és aki akkor nem azokkal focizott, vagy épp senkivel sem, mert akkor éppen gázt szerelt.
„Endre”, a közvélemény-kutató előadást tart a főhősnőnek: „Mondok két fogalmat: vannak eladás-orientált pártok és vannak piacorientált pártok. Az eladás-orientált párt így működik: tessék, ilyen vagyok én. Kék a dobozom, van bennem g*ci sok kátrány, nikotin, szűrőm is van, az ízem kicsit keserű. Ez a párt azt kérdezi: ilyen vagyok, mit kell tennem, hogy minél több ember álljon be mögém? Ezzel szemben a piacorientált párt nem mondja meg, hogy milyen. Azért kérdezi: milyen legyek, hogy minél több ember álljon be mögém. Milyen legyen a dobozom, mennyi kátrányt tegyek bele, milyen legyen az ízem? Melyik cigit veszik meg többen? Nem sok jót tudok elmondani Feriről meg a feleségéről, de ezt az egyet igen: rájöttek erre.” Ez persze nem specifikus: sokan csinálják eszerint, itthon és külföldön is kb. ilyen módon szoktak nyerni. Nade folytatja: „csak tudod az van, ha egy vállalat azt kérdezi, milyen legyek, hogy minél többen támogassanak, ott nem árt, ha van ehhez erőforrás. Ahhoz, hogy erőforrás nélkül megígért, hogy földön tartod a gázárakat, ötéves adócsökkentési programot csinálsz és lesz huszonnyolcadik havi nyugdíj, bátornak kell lenni. Fletóék későn vették észre, hogy a hőn áhított választási győzelem után nem sokkal bele fognak állni a földbe.” – Ilyenre is bőven van, ami hasonlít, hasonlított 2022-ben meg talán most is.
De ez, amikor a Szlovákiába küldött ügynököt beviszik a jardra és kihallgatja a film másik pozitív figurája, Major hadnagy, akinek az ügynök ennyit mond: „Ha azt mondom, hogy tíz percen belül felhív egy felettesed, százados vagy alezredes, és közli, hogy a lekapcsolt kamion kevés, hogy benn tarts, hinnél nekem? (…) A szervezet, amiről beszélsz, attól kiemelten közhasznú, hogy olyanokkal intézem, akiket te tábornoknak, vagy miniszter úrnak szólítasz.”
És ekkor cseng a hadnagy telefonja, és esélyes, hogy az, és valami ilyent mond benne. Lehet ma ilyen? Nem tudom, de ha valaki erről készítene imázsfilmet, el lehetne hinni.
A jelek szerint ha túl bátor dolgokkal kampányolsz és beleállsz a földbe, akkor lehet, hogy idővel rólad fog szólni ez a film? Én mindenesetre most, 2025 végén kifejezetten javaslom megnézni, pláne, ha a propaganda már nem tolja. Nem véletlenül.