2025.09.15. 07:01

Magyarkúti baleset: hiába szóltak fél éve, kisiklás lett a vége

Magyarkúti baleset: hiába szóltak fél éve, kisiklás lett a vége

Hét hónappal azután, hogy a nógrádi települések közösen kérték a 75-ös vasútvonal felújítását, Magyarkútnál kisiklott egy vonat – majd a mentesítő daru is. A baleset után a Kontroll hiába kereste az Építési és Közlekedési Minisztériumot: a tárca nem válaszolt, miközben a helyiek és a nemzetközi partnerek is támogatják a beruházást.

Még februárban közösen fordult több nógrádi település az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, kérve a 75-ös vasútvonal és a kapcsolódó szakaszok sürgős felújítását. A kezdeményezést Csabuda Árpád diósjenői önkormányzati képviselő fogta össze, aki akkor hangsúlyozta: a Balassagyarmat–Losonc közötti szakasz korszerűsítése, valamint a Drégelypalánk és Ipolyság közötti mindössze 6,8 kilométer hiányzó pályarész megépítése egyszerre jelentene gazdasági kitörési lehetőséget Nógrád vármegyének és új nemzetközi szállítmányozási folyosót Magyarország és Szlovákia között.

A figyelmeztetések ellenére szeptemberben súlyos baleset történt Magyarkút állomásánál: kisiklott egy szerelvény, amely az árokba borult. A helyszínre érkező mentesítő daru pedig – abszurd módon – szintén kisiklott. A személyvonat balesetében két vasúti dolgozó sérült meg, az eset újra ráirányította a figyelmet a régóta elhanyagolt pálya állapotára.

A Kontroll kereste az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy megtudja: a települések februári kérését figyelembe vették-e, indult-e bármilyen érdemi előkészítés vagy felújítás. A tárca azonban nem válaszolt a megkeresésre.

Csabuda Árpád ezzel szemben megerősítette a Kontrollnak, kaptak visszajelzést a kormánytól, igaz, érdemi előrelépés nem történt.

„A fejlesztés alapjaiban változtatná meg a térség jövőjét. A Külgazdasági és Külügyminisztérium nyitottan áll a beruházáshoz, és az ÉKM részéről is érezhető volt a nyitottság. Szlovákia régóta támogatja a projektet, és egy élő nemzetközi szerződés is segíti a folyamatot.” – írta.

Csabuda jelezte szerkesztőségünknek, hogy a baleset felhívta a figyelmet a vasút problémájára, de nem szeretnék, hogy a hangos kritikák közepette Lázár János minisztériuma ellenségesen álljon a kezdeményezésükhöz.

Miközben tehát a helyi önkormányzatok, nemzetközi partnerek és az unió is támogatnák a fejlesztést, a magyar közlekedési kormányzat válasza egyelőre a hallgatás – a magyarkúti baleset pedig épp azt mutatta meg, mi történhet, ha a figyelmeztetésekre hónapokon át nem reagálnak.

 

Borítókép: Máthé Zoltán/MTI

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak