Drágábban, kisebbet, kevesebbet – Újraindult a HÉV-beszerzés
A MÁV 54 új HÉV-szerelvényre írt ki tendert, de a tervezett járművek rövidebbek, kevesebb utast tudnak szállítani, és darabonként drágábbak is a korábbi ajánlatoknál. A beszerzés évek óta csúszik, miközben a most használt vonatok többsége már fél évszázados.
A MÁV új közbeszerzést írt ki 54 darab alacsonypadlós, klimatizált, teljes hosszban átjárható HÉV-villamos motorvonat vásárlására. Ezek kétirányú közlekedésre is alkalmasak lennének, és egyenként nagyjából 600 utast szállíthatnának – írta a Népszava. A járműveket fokozatosan szereznék be, elsőként 18 darabot a szentendrei vonalon állítanának forgalomba. Az ajánlatokat idén december 12-ig várja a MÁV. A projekt részben uniós – az IKOP Plusz programból származó – támogatásból, részben pedig hazai költségvetésből valósulna meg.
Így is drága lesz
A tender teljes becsült értéke nettó 841,5 millió euró, vagyis mintegy 326 milliárd forint. Ez az összeg a teljes 54 szerelvényre vonatkozik.
A MÁV a felhívásban rögzítette, hogy az egyes járművek egységára legfeljebb 14,8 millió euró lehet.
Korábban – a 2021-ben kiírt, de végül eredménytelen tender során – két nagy gyártó, a Stadler és az Alstom is adott be ajánlatot:
- a Stadler kb. 12,5 millió eurót (kb. 4,8 milliárd forintot) kért szerelvényenként,
- az Alstom pedig kb. 13,7 millió eurót (5,3 milliárd forintot).
A mostani kiírás tehát drágább egységárakkal számol, mint a korábbi – igaz, eltelt közben négy év, inflációval.
Kényelmesebb lehet, de kisebb
A műszaki adatok bizonyos szempontból visszalépést mutatnak.
A mostani tender szerint a járművek, rövidebbek lesznek, és mintegy 100 utassal kevesebbet tudnak majd szállítani, mint a jelenlegi szerelvények.
Az alacsonypadlós, hosszában teljesen bejárható kialakítás persze komoly előny, de a több évtizedes szerelvényekhez hasonló most nincs a piacon. Ráadásul az ajtók száma is csökken, oldalanként csak 12 ajtót ír elő a kiírás, szemben a most használt járművek 18 ajtajával.
Kényelmi szempontból az ajtók száma mindenképp visszalépés, a szakértők szerint ez nemcsak a kapacitást, hanem a felszállás és leszállás gyorsaságát is csökkenti majd.