Ma 15:22

Az unió is mutyira gyanakodik az autópálya-koncessziós szerződések ügyében

Az unió is mutyira gyanakodik az autópálya-koncessziós szerződések ügyében

Levélben szólította fel az Európai Bizottság a magyar kormányt, hogy tartsa be az uniós szabályokat az autópálya-koncessziós szerződések odaítélése során. Szerintük valójában nem is jó a dokumentum besorolása.

A kormány 2022-ben adta 35 évre koncesszióba a hazai autópálya- és gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségébe tartozó magántőkealapokból álló Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek. Miután a Szabad Európa kiperelte a szerződés mellékleteit, kiderült, hogy az üzlet nagyjából 15 ezer milliárd forintjába került az adófizetőknek.

Az eredeti dokumentum szerint az 1666 kilométernyi útszakaszt ad kezelésbe, és további 381 kilométernyi autópályát - az M5 és M6 autópálya egyes részeit - adhat opcióként még oda az MKIF-nek, ezekkel együtt a szerződés értéke további kétmilliárd forinttal nőhet.

Az Európai Bizottság levelében aggályosnak tartja, hogy a kormány az úthálózat építésére, üzemeltetésére és karbantartására vonatkozó kockázatot nem megfelelően hárította át a szerződő félre. 

Ez különbözteti meg egyébként a koncessziós szerződéseket a közbeszerzési szerződésektől. Arra a következtetésre jutottak, hogy szerződést tévesen minősítették, ezáltal sérülhetett az egyenlő bánásmód és az átláthatóság elve.

A szerződés időtartama is túl hosszú, még akkor is sok a 35 év, ha ez valóban koncessziós szerződés lenne. Az Európai Parlament koncessziókra vonatkozó alapelve szerint az 5 évnél hosszabb időtartamra szóló koncessziók esetében a koncesszió maximális időtartama nem haladhatja meg azt az időtartamot, amely alatt – ésszerű feltételezések alapján – a koncessziós jogosult számára megtérülnek az építési beruházás vagy a szolgáltatás megvalósítása érdekében eszközölt befektetései, és a befektetett tőke ésszerű hozamot tud termelni, figyelembe véve a konkrét szerződéses célkitűzések teljesítése érdekében eszközölt befektetéseket is.

A számításkor figyelembe veszik a kezdeti befektetések és a koncesszió időtartama során tett további befektetések is beletartoznak.

A koncessziós struktúra azért is kedvező a szerződő félnek, mert az szakaszok építésére, illetve a sávszélesítésekre már nem kell közbeszerzést kiírni, így az is előfordulhat, hogy Mészáros Lőrinc, vagy Szíjj László cégét bízzák meg ezekkel.

A kormánynak két hónapja van arra, hogy válaszoljon a Bizottság levelére és orvosolja a hiányosságokat. Ha nem, akkor a Bizottság egy újabb véleményt ad ki. Arra is felszólították a kormányt, hogy az elektronikus útdíjszedést az uniós előírásoknak megfelelően vezesse be, mert jelenleg nem az. Emiatt kötelezettségszegési eljárás is indul Magyarország ellen.

 

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre