Megosztva szervizelheti a közútkezelő járműveit Mészáros Lőrinc és a Mercarius
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. legújabb flottatenderén ismét két, közbeszerzéseken gyakran sikeres szereplő osztozott a feladaton. A Mészáros-érdekeltségű Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt., illetve a MOL-csoporthoz tartozó Mercarius Flottakezelő Kft. A két vállalat az ország két felére bontott eljárásban összesen 480 millió forint értékben szervizelheti a közútkezelő közel 600 autóját a következő egy évben.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. legújabb flottatenderén ismét két, közbeszerzéseken gyakran sikeres szereplő osztozott a feladaton. A Mészáros-érdekeltségű Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt., illetve a MOL-csoporthoz tartozó Mercarius Flottakezelő Kft. A két vállalat az ország két felére bontott eljárásban összesen 480 millió forint értékben szervizelheti a közútkezelő közel 600 autóját a következő egy évben - írja az Átlátszó.
A közbeszerzés két részben zajlott:
- Kelet-Magyarországon 376 jármű karbantartása és vizsgáztatása volt a tét, nettó 305,9 millió forintért,
- Nyugat-Magyarországon 214 járműé, 174,1 millió forintért.
Az első térséget a Mercarius Flottakezelő Kft., a másodikat a Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt. nyerte el. A verseny – nem meglepő módon - látszólagos volt, egyik cég sem indult a másik ellen, a Porsche-csoport pályázatait pedig drágább ajánlataik miatt el sem bírálták.
A két szereplő neve nem először indul együtt
2024-ben 41 olyan eljárás volt, ahol valamelyik Mészáros-cég és a Mercarius egyszerre indult. Ezek közül 13-at a Mészáros-csoport, 18-at a Mercarius, kettőt közösen nyertek, míg egy esetben mindkét fél külön részre szerzett megbízást. Az eljárások összértéke csaknem 38 milliárd forint volt.
A közbeszerzésekben rendszeresen visszatérő problémák, hogy a pályázatokon gyakran csak ez a két szereplő indult, a riválisokat pedig sokszor kizárták vagy saját hibájuk miatt érvénytelenítették az ajánlataikat. Előfordult, hogy a Mészáros M1 olyan irreálisan rövid határidőket vállalt, amelyekkel más cégek képtelenek voltak versenyezni.
Ezeket az eseteket már a Nemzeti Nyomozó Iroda Korrupció és Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztálya is vizsgálja, miután a IX. kerületi ügyészség erre kötelezte a hatóságot.
A mostani tenderben az is szembetűnő, hogy a tényleges munkát nem a fővállalkozók, hanem a bevont alvállalkozók végzik majd. A Mercarius 17, a Mészáros M1 pedig 19 alvállalkozóval dolgozik, ráadásul egy műhely (LANZS Kft.) mindkét listán szerepel. A cégek vélhetően így tudták teljesíteni azt a feltételt, miszerint legalább 19 javítóműhellyel kell rendelkezniük a szerződés teljesítéséhez.
Ez a gyakorlat azért is figyelemre méltó, mert a Mészáros-birodalom másik vállalata, a V-Híd Zrt. korábban éppen az alvállalkozói láncolatok szigorúbb ellenőrzése ellen tiltakozott, amikor az Építési és Közlekedési Minisztérium a Gubacsi híd tenderén kiterjesztette a bejelentési kötelezettséget a teljes láncra.
A Mészáros M1 Járműparkkezelő Zrt. egyre látványosabban építi pozícióit az állami flottakezelésben. A vállalat az Országos Mentőszolgálat, a Magyar Közút, a Készenléti Rendőrség, majd idén a MÁV és ismét az OMSZ tenderein is nyerni tudott. Mostanra pedig a Sándor-palota 49 autójának szervizelését is elnyerték 120 millió forintért.
A cég 2024-ben 359,8 millió forintos forgalmat és 13,8 millió forintos nyereséget ért el. Tulajdonosa a Talentis Group Zrt.-n keresztül Mészáros Lőrinc. A másik győztes, a Mercarius Flottakezelő Kft., a MOL Mercarius Holding részeként 27,2 milliárdos árbevételt és 3,3 milliárdos adózott eredményt könyvelhetett el tavaly.