2025.03.26. 08:58

Több szabálytalanságot is találtak a korábbi fideszes városvezetés által rendezett fesztivál szerződéseiben Keszthelyen

Több szabálytalanságot is találtak a korábbi fideszes városvezetés által rendezett fesztivál szerződéseiben Keszthelyen

Átvilágíttatta a keszthelyi önkormányzat a tavalyi KeszthelyFest még a korábbi, fideszes városvezetés által kötött szerződéseit. A Transparency International Magyarország vizsgálata számos szabálytalanságot tárt fel, amelyek közül a Közbeszerzési Törvény és az önkormányzat belső szabályzatainak megsértése a legsúlyosabb.

Keszthelyt sokáig a NER egyik fellegváraként emlegették, mivel a nyugat-balatoni kisvárost 2006 és 2024 között gyakorlatilag teljhatalommal uraló, a térség kormánypárti országgyűlési képviselőjével szimbiózisban létező Fidesz-KDNP-s városvezetés nevéhez számos minimum furcsa, de inkább botrányos ügy kapcsolódott. Ilyen volt a Fő tér vitatott sikerességű felújítása (népies nevén: Kő tér), a vitorláskikötő Tiborcz-közeli kezekbe kerülése, a közvilágítás túlárazott ledesítése a miniszterelnöki vő cége által, a gróf Festetics György által 1979-ben alapított Georgikon kampusszá való lefokozása, a Reischl Sörház és a Kísérleti utcai óvoda kudarcba fulladt és a város számára komoly veszteségekkel járó beruházásai, a Balaton-partra betolakodó óriási apartmanházak, az értelmetlen és gyakran szabálytalan fairtások, valamint a Helikon Park félbeszakadt és kontár módon kivitelezett rekonstrukciója - hogy csak a legkirívóbbakat említsük. 

A helyi lokálpatrióta ellenzék - ezen belül elsősorban a Kisvárosunkért Érdekvédelmi Egyesület (KÉVE) - rendszeresen feltárta és nyilvánosságra hozta a fenti visszásságokat, amelyek gyakran az országos sajtó ingerküszöbét is elérték, míg a szoros ellenőrzés alatt működő helyi média nem, vagy a valóságot a hatalmon lévők érdekeinek megfelelően hajlítva számolt be róluk. A Sörház- és az óvoda-projekt szétlopása miatt évekig húzódó nyomozás indult, amelynek végén a kivitelező kapott első fokon kétéves börtönt, azonban a valódi felelősök, akik kiválasztották, rábízták a felújítást és aztán nem ellenőrizték megfelelően a munkálatokat, nem lettek nevesítve.

Egyszer azonban mindenhol véget ér a következmény nélküliség, még Keszthelyen is. A tavalyi önkormányzati választáson ugyanis a független dr. Tóth Gergely egyetemi tanár és a VÁRTAK (Városukért Tenni Akarók Egyesülete) színeiben induló csapata vette át a város vezetését. A lokálpatrióta civilek (KÉVE, VÁRTAK) és az ellenzéki pártok (DK, Momentum, MSZP) által támogatott jelöltek kiütéses vereséget mértek az addig legyőzhetetlennek hitt Fidesz-KDNP-re: a nyolc egyéni választókerületből hetet nyertek meg és természetesen a polgármesteri szék is az övék lett. Mivel választási programjuk mottója a “Keszthely legyen példa, ne préda!” volt, a helyi közéletet figyelemmel követők nem lepődtek meg, amikor az átadás-átvétel után szinte azonnal megindult az önkormányzati intézmények és a korábbi városvezetés által kötött szerződések felülvizsgálata. Ennek jegyében került sor a város legnagyobb rendezvénye, a 2024-es KeszthelyFest szerződéseinek átvilágítására is, amelyhez külső jogi szakértőnek a Transparency International Magyarországot kérték fel.

A hagyományosan július elején megrendezésre kerülő KeszthelyFest a nyugat-balatoni térség legkiemelkedőbb eseménysorozata. A zenés produkciók mellett az irodalom, a humor, a történelem, a képzőművészet és a különleges gasztronómiai kínálat is megjelenik a programban. A tavaly nyári fesztivál megszervezésével és lebonyolításával a keszthelyi Viviera Beach Kft.-t bízta meg az önkormányzat.

A Ligeti Miklós jogi igazgató által megküldött jelentés alapozza meg azt az előterjesztést, amelyet március 26-án tárgyal a képviselő-testület. Eszerint  Keszthely Város Önkormányzata előzetes egyeztetéseket követően a tavalyi év decemberében szerződést kötött a Transparency International Magyarországgal a 2024. évi KeszthelyFest elnevezésű rendezvény megtartásához kötődő, annak szervezését az önkormányzat megbízásából bonyolító céget érintő szerződések, illetve megrendelések vizsgálatára. Az átvilágítás tárgya Keszthely Város Önkormányzata és harmadik felek között a 2024. évben létrejött 49 darab szerződés eljárásjogi és tartalmi vizsgálata volt abból a szempontból, hogy a vizsgált szerződések megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak és az önkormányzat belső szabályzatainak.

A KeszthelyFest projekttel kapcsolatban az önkormányzat mintegy nettó 70 millió (bruttó 96 millió) forint értékben vállalt kötelezettséget, azonban a képviselő-testületi határozatokban 2024. június 27-ig csak mintegy 40,5 millió forintnyi fedezet (ebből 15 millió forint a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány támogatása) került jóváhagyásra.  Nem áll azonban rendelkezésre olyan határozat, önkormányzati döntés, mely igazolná, hogy a korábban jóváhagyott 40.498.000 forinton felüli teljes összeg rendelkezésre állt volna és milyen forrásból került biztosításra.

Az átvilágítás során a Transparency International megállapította, hogy a keszthelyi önkormányzat a KeszthelyFest projekt megrendezése érdekében a közbeszerzési eljárás törvénysértő mellőzésével saját Beszerzési Szabályzata, és nem a Közbeszerzési Szabályzata szerinti eljárásokat folytatta le, ezzel a Közbeszerzési Törvény 19. § (3) bekezdését megsértve bontotta részekre a közbeszerzési eljárást, és jogsértő módon alkalmazta a Beszerzési Szabályzata szerinti eljárásrendet. Amint arra a szakértői vélemény rámutat, a közbeszerzés törvénysértő mellőzése az egyik legsúlyosabb jogsértés, amely a Közbeszerzési Törvény alapelvei és tételes jogi előírásai teljes semmibe vételével jár együtt. Jelen esetben a közpénzek felhasználásának átláthatósága, felhasználásának gazdaságossága és ellenőrzése hiúsult meg a jogsértés által.

Az átvilágítás során megállapítást nyert, hogy a megrendelések és a szerződések műszaki tartalma kidolgozatlan és hiányos volt, amely alapján nem lehetett volna valós ajánlatot tenni, valamint kizárólag egyetlen ajánlattevő részére küldtek megrendeléseket, így megalapozottan feltételezhető, hogy az egyetlen ajánlattevő már a beszerzési eljárásokat / megrendeléseket megelőzően ismeretekkel rendelkezett a teljes munkáról, annak pontos műszaki tartalmáról. Ezen túlmenően az a tény, hogy a megrendelések kizárólag egyetlen ajánlattevő részére lettek megküldve, nem alkalmas annak alátámasztására, hogy az áruk és szolgáltatások tekintetében megrendelt szállítások, szolgáltatások nyújtása valós versenyben kialakított piaci áron történt.

Az új városvezetés tavaly október első hetében megdöbbenve tapasztalta, hogy 9 millió forint értékben van egy városi raktárban a KeszthelyFest-re készíttetett egyedi repoharakból. A 15000 poharat később már nem lehet felhasználni, mivel van rajtuk egy olyan QR-kód, amely egy 2024-es eseményre mutat – mondta Barna Dániel tanácsnok, önkormányzati képviselő. A repoharakat azóta a helyi turisztikai irodán keresztül próbálják meg értékesíteni, az így befolyt összegből pedig szemeteseket vesznek, mivel ezekből nagy hiány van a városban.

A Transparency International jelentése rámutat, hogy az Önkormányzat ezzel megsértette a Beszerzési Szabályzatának 4. pontjában megfogalmazott alapelveket, miszerint:

“a.) a megrendelés során - ideértve a szerződéskötést is - a Megrendelő, mint ajánlatkérő köteles biztosítani a verseny tisztaságát, átláthatóságát és nyilvánosságát,

b.) a beszerzési eljárásokban Megrendelő esélyegyenlőséget és egyenlő bánásmódot biztosít a résztvevők számára,

c.) a Megrendelő a beszerzési eljárásban a jóhiszeműség és tisztesség, valamint a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményeinek megfelelően köteles eljárni,

d.) a Megrendelőnek a közpénzek felhasználásakor a hatékony és felelős gazdálkodás elvét szem előtt tartva kell eljárni.”

A Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvány az önkormányzat felróható jogszabálysértése esetén azonnali hatállyal elállhat a támogatási szerződéstől. A közbeszerzés törvénysértő mellőzése annak számít és ekként megnyitja az elállás jogát.

Dr. Gábor Hajnalka jegyző, aki már az előző ciklus idején is hivatalban volt, az átvilágításba bevont ügyvédi iroda kérdésére válaszolva elmondta, hogy mind a fellépőiszerződések, mind egyéb szerződések kapcsán számos alkalommal jelezték a közgazdasági osztály, a kabinetvezető, a polgármester és a lebonyolító cég ügyvezetője felé, hogy a szerződések számos jogi és pénzügyi hibát, jogi ellentmondást tartalmaznak. A számlázásokkal is számos probléma volt.

Érdekes adalék, hogy az Állami Számvevőszék 2020-2021 fordulóján ellenőrizte az ország összes önkormányzatát és a korrupció elleni védelmet kiemelten vizsgálták. A revíziós szerv honlapja szerint:

„Az ellenőrzés célja annak értékelése, hogy a helyi önkormányzatoknál és annak gazdálkodási feladatait ellátó önkormányzati hivataloknál megteremtették-e az integritás biztosításához szükséges feltételeket, kialakították-e az integritási kontrollokhoz kapcsolódó, valamint a korrupció elleni védelmet szolgáló szabályozásokat."  

A jelentés egyestől ötösig osztályozta is az önkormányzatokat. Keszthely mindössze elégséges osztályzatot kapott. Zala megyében 112 önkormányzat kapott jeles, 89 jó, 15 közepes, 21 elégséges (ide tartozik Keszthely is) és 19 elégtelen osztályzatot.

Az átvilágításról szóló előterjesztést március 26-án tárgyalja a keszthelyi képviselő-testület. A határozati javaslatban az szerepel, hogy a 2025. évi belső ellenőrzési tervbe kerüljön bevonásra a 2024. évi KeszthelyFest elnevezésű rendezvényhez kapcsolódó megrendelések és szerződések vizsgálata, valamint a képviselő-testület felhívja a jegyzőt, hogy a vizsgálat lefolytatása után a polgármesteri hivatal illetékes munkatársainak bevonásával tegyen javaslatot a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szabályozók esetleges módosítására.

Dr. Weller-Jakus Tamás, a Kisvárosunkért Érdekvédelmi Egyesület (KÉVE) elnöke a Kontroll.hu kérdésére elmondta, hogy a fentiek ismeretében nem lenne meglepő, ha a későbbiekben a személyi felelősség megállapítására is sor kerülne. Szerinte a több ponton is szabálytalanul, sőt törvénysértően bonyolított beszerzés felveti a korábbi polgármester, Manninger Jenő és közvetlen munkatársai felelősségét, illetve felmerül a kérdés, hogy a fentiek ismeretében megilleti-e őt a korábbi fideszes városvezetés által adományozott díszpolgári cím?

Kérdéseinket elküldtük Manninger Jenőnek is. Amennyiben válaszol rájuk, cikkünket frissítjük.

Fotó: Wikipedia

Csatlakozzon hozzánk közösségi oldalainkon is!
Ne maradjon le semmiről...
Iratkozzon fel hírlevelünkre
Kapcsolódó tartalmak